spot_img
9.8 C
București
sâmbătă, aprilie 27, 2024
AcasămediuMOTIVARE CCR: Caracterul obligatoriu al orelor de Religie afectează libertatea de...

MOTIVARE CCR: Caracterul obligatoriu al orelor de Religie afectează libertatea de conştiinţă

-

Curtea Constituțională a României (CCR) susține, în motivarea deciziei prin care a stabilit că obligația de a face cerere pentru a nu participa la ora de Religie este neconstituțională, că oferta educațională referitoare la disciplina religie este de natură să afecteze libertatea de conștiință, transmite Agerpres.
CCR a publicat motivarea deciziei din 12 noiembrie 2014, prin care a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art. 9 alin.2 teza întâi din Legea învățământului 84/1995 și ale art. 18 alin. 2 teza întâi din Legea educației naționale 1/2011.
„Curtea constată că modul în care legiuitorul a reglementat prin art 9 alin 2 din teza întâi din legea 84/1995 și art 18 alin 2 teza întâi din Legea nr 1/2011 oferta educațională referitoare la disciplina Religie este de natură să afecteze libertatea de conștiință. Astfel, potrivit dispozițiilor art 29 alin 1 din Constituție, individul se bucură de libertatea neîngrădită a gândirii, a conștiinței și a credinței religioase, situație ce conferă consistență liberei dezvoltări a personalității umane ca valoare supremă garantată de Legea fundamentală”, susține CCR.
De asemenea, caracterul obligatoriu al Religiei, ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun, nu poate fi opus elevilor, întrucât instituirea lui are drept scop atingerea exigențelor constituționale, prin îndeplinirea de către stat a obligației de a include această disciplină în planul-cadru de învățământ. „Prin urmare, obligativitatea disciplinei Religie este opozabilă numai statului care este ținut de necesitate organizării învățământului religios prin asigurarea predării Religiei pentru cele 18 culte recunoscute. Faptul că alineatele (2) ale articolului 9 din Legea 84/1995 și articolului 18 din Legea 1/2011 dau elevului drept de opțiune pentru instituirea posibilității de a nu participa la acest cursuri, consacră caracterul opțional al disciplinei, care, de această dată, vizează elevul major, părintele sau tutorele legal instituit pentru elevul minor”, se arată în motivarea judecătorilor constituționali.

spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img