spot_img
11.5 C
București
vineri, martie 29, 2024
AcasăEconomieAgriculturaDe ce minte Alexa

De ce minte Alexa

-

COMENTARIU DEUTSCHE WELLE de
Martin Muno

Nu este surprinzător că angajații Amazon ascultă discuțiile private prin intermediul Alexa. Evident este însă că ne afăm pe drumul spre o societate fără sferă privată.

- Advertisement -
Alexa spionează?

Alexa spionează?

Dacă adresați asistentei virtuale Alexa, dezvoltată și comercializată de Amazon, următoarea întrebare: „Mă spionezi?”, vei primi imediat răspunsul: „Nu, pentru mine contează foarte mult protecția datelor tale personale.” Cât de mult contează cu adevărat am aflat la sfârșitul acestei săptămâni, când au fost dezvăluite practicile gigantului Amazon, care ascultă zilnic mii de conversații private ale clienților Alexa, conversațiile fiind și transcrise de angajați, fără acordul utilizatorilor. Amazon a confirmat informația, precizând că se dorește „îmbunătățirea experienței clienților”.

- Advertisement -

Răspunsul este interesant, pentru că Amazon pune mai presus „experiența clienților” în raport cu sfera privată a utilizatorilor. Selectate au fost de către gigantul american nu doar solicitările „oficiale” adresate în mod explicit asistentei virtuale Alexa. În articolul prezentat de concernul financiar Bloomberg se face referire, printre altele, și la ariile false interpretate sub duș, la strigătele de ajutor ale unor copii și chiar la un presupus incident sexual. 

Marea indiferență

Amazon nu se simte, așadar, deloc vinovat de faptul că astfel de acțiuni ar putea încălca flagrant prevederile constituționale sau dreptul explicit formulat de Curtea Constituțională Federală referitor la sfera privată și autodeterminarea informațională. Drepturi fundamentale sunt sacrificate pe altarul „experienței clienților”. Aceasta este o parte a scandalului.

Cealaltă parte este dată de faptul că doar puțini sunt cei care acordă atenție acestui scandal, majoritatea dând dovadă de indiferență. Se pare că primează comoditatea, că este preferată comunicarea virtuală verbală în detrimentul celei scrise și că acestea sunt deasupra fricii că discuții private, intime, ar putea deveni publice, pe diverse canale.

Martin Muno

Martin Muno

De ani buni, granița dintre sfera privată și cea publică este modificată. Ne îndreptăm încet dar sigur spre o eră  „post privacy”. Prezentăm de bună voie date personale, de exemplu pe diversele platforme de social media. Astfel încât ceea ce am prefera să păstrăm în sfera privată ajunge în spațiul public, prin conectarea inteligentă și urmărirea datelor digitale. Să ne amintim de contestata acțiune a celor de la Cambridge Analytica, care au reuşit să prezinte profile detaliate pe baza unor postări de pe facebook.

Scenarii orwelliene

Că îngrădirea sferei private conectată cu utilizarea așa-numitelor „Big Data” ar putea duce la supravegherea totală se constată în cazul Chinei. Acolo se introduce în acest moment un aşa-numit „Social Credit System”, pe baza căruia guvernanţii pot decide, apelând la un sistem de puncte, cine este cetățean bun și cine este cetățean rău, cu posibilitatea de a-l sancționa pe cei din urmă. Cine trece strada pe roșu sau vorbește urât despre Partidul Comunist va primi interdicție de a folosi anumite mijloace de transport sau nu își va putea înscrie copiii la școli mai bune.

Rămâne de văzut dacă și noi, în Europa, vom ajunge vreodată în vecinătatea unor asemenea scenarii orwelliene. În orice caz, însă, ar trebui să fim ceva mai atenți cu datele noastre. De la Alexa am învățat că nu poți şti cine te interceptează. Ştim însă că prietenoasa voce minte atunci când ne anunță că protecția datelor personale primează.

spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img