Una din temele de dezbatere cele mai aprinse din ultimii ani este legată de felul în care ar trebui impozitate marile companii tehnologice. Europa le numește GAFA, care este un acronim al firmelor Google, Apple, Facebook și Amazon.

RELATAREA RFI

Marea întrebare este cum se pot impozita aceste companii tehnologice? Comisia Europeană caută soluții de câțiva ani. Tema a fost, de exemplu, și în atenția întâlnirii G20 de anul acesta din Japonia. Astfel, unele state propun ca taxarea să se facă nu în funcție de prezența fizică a firmelor, nu în funcție de locul unde se află birourile companiilor, ci de țara în care se obțin veniturile.

Mesajul transmis de grupul țărilor industrializate G20 a fost acela că până anul viitor se va ajunge la un acord privind taxarea acestor companii, cu precizarea că Statele Unite s-au opus în mod constant asupra unei înțelegeri pe această temă. Administrația de la Washington pledează pentru o taxare mai amplă, nu doar a companiilor de tehnologie.

Subiectul poate părea teoretic. Dar tema are o serie de valențe cât se poate de practice. Astfel, recent, un întreprinzător român cu afaceri în domeniul retailului mi-a povestit că de o bună bucată de vreme apelează la canale de marketing exclusiv online. Adică, prin intermediul unei companii de tehnologie internațională.

Plata activității de marketing se face foarte simplu și clar: compania primește o factură din afara țării și un cont de la o bancă din afara României în care se face plata.

Este un bun exemplu pentru a înțelege cum funcționează companiile de tehnologie și care sunt motivele pentru care statele doresc să impoziteze o parte din veniturile obținute pe o piață, indiferent dacă firma are sau nu un sediu înregistrat în statul respectiv. Este exact tema discuției intense care se poartă în Europa și în economia globală.

Dar, lucrurile nu se opresc aici. Dincolo de serviciile de marketing ale unei companii de tehnologie, situația poate fi și mai interesantă, dacă nu mai complicată.

De exemplu, la începutul lunii octombrie a.c. și-a făcut intrarea pe piața românească un grup german de comerț online, sub brandul About You. Compania activează în domeniul vânzărilor online de produse de îmbrăcăminte și încălțăminte. Brandul german face parte din grupul Otto, una din cele mai mari companii de e-commerce de la nivel european și global cu operațiuni în 20 de țări.

Este vorba, deci, despre un jucător important care intră pe piața românească. Și cu ambiții pe măsură. Conform, cotidianului economic „Ziarul financiar”, compania germană își propune să devină într-un an de zile lider pe piața de retail de produse de modă din România.

Obiectivul este de înțeles, dar informația interesantă abia acum urmează. Și anume că grupul german dorește să devină lider de piață fără să aibă vreun depozit logistic în România și, mai mult, fără să aibă vreun angajat în țară. Pe cale de consecință, fără să plătească vreo taxă sau impozit în țara de unde obține venituri. Și fără să plătească măcar taxa pe valoarea adăugată.

Am scris de nenumărate ori despre digitalizare, despre schimbările pe care le aduce noua economie. O susțin în continuare. Acum, însă, ne aflăm în fața unui exemplu foarte concret. O companie care primește comenzi, livrează și încasează din afara țării fără ca pe teritoriul României să aibă vreun angajat sau vreo unitate logistică.

Este limpede că noile tendințe din economie nu se pot opri. Iar din noua economie fac parte și companiile de comerț online internaționale. Consumatorii pot fi mulțumiți. Dar afacerile locale sunt în mare pericol. De aceea, statele se pot considera îndreptățite să taxeze o parte din veniturile obținute de companiile tehnologice pe teritoriul lor.

SCRIE-NE

Nu suntem acum aici. Dar ne poți scrie.

Se trimit datele

©2019 @ optimizare SEO realizata de www.VasPavITConsulting.ro

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?