spot_img
16.1 C
București
joi, martie 28, 2024
AcasăDezvaluiriDEZVĂLUIRI: Palatul Reginei Maria din Mamaia vândut unui off shore cipriot la...

DEZVĂLUIRI: Palatul Reginei Maria din Mamaia vândut unui off shore cipriot la prețul unui apartament LEGĂTURA CU SORIN OVIDIU VÂNTU

-

Offshore-ul cipriot prin care Sorin Ovidiu Vântu a cumpărat Realitatea TV a pus mâna și pe Palatul Regal din Mamaia, scrie info-sud-est.ro.

DEZVĂLUIRILE INFO SUD EST:

turisti_-_castel_mamaia_1De-a lungul anilor, presa locală nu a abordat niciodată subiectul vânzării celui mai important monument istoric din Mamaia, stațiune extrem de mediatizată de altfel. Și asta în condițiile în care subiectul privatizării unui monument istoric de talia unui palat regal ar fi trebuit să țină prima pagină a ziarelor, mai ales în contextul privatizărilor controversate din anii 2000.
În tot acest timp, autoritățile locale și centrale (administrația publică, Ministerul Culturii etc) au ridicat din umeri la întrebările ”Cine este proprietarul monumentului istoric?” și ”Cum a fost privatizat Palatul?”. Astfel, după o anchetă cu multe întrebări și prea puține răspunsuri, vă prezentăm, într-o primă etapă, traseul vânzării monumentului, proprietarii actuali și încrengătura firmelor implicate în afacerea de milioane și, mai ales, palmaresul persoanei care a vândut Palatul Reginei Maria în schimbul unei sume ridicole, cu care poți cumpăra un apartament în stațiune. 

- Advertisement -

1990 – Imediat după Revoluție, Palatul Regal din Mamaia a ajuns în subordinea companiei de stat SC MAMAIA SA, o companie cu datorii imense și care, în anul 2010, a scos la vânzare, alături de Litoral SA și Neptun-Olimp SA (companii unde Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului era acționar), active în valoare de peste 7,4 milioane de euro (terenuri, vilă turistică, complex hotelier etc).

2002 – Conform declarațiilor oficiale ale actualei conduceri a SC MAMAIA SA, în 2002 se semnează contractul de asociere în participare, încheiat între SC MAMAIA SA și SC LIGHT SYSTEM SRL. Contractul este semnat de directorul de la acea vreme, Vlad Dorel. Interesant este că, deși în documentele societății de stat firma SC LIGHT SYSTEM SRL figurează ca semnatar al contractului în 2002, această firmă a fost înființată, conform datelor furnizate de Registrul Comerțului Constanța, de-abia în anul 2003!

- Advertisement -

2003 – În fatidicul an 2003, prin contractul de vânzare-cumpărare nr. 1755/2003, Palatul Regal din stațiunea Mamaia, piscina și terasa ajung în proprietatea SC LIGHT SYSTEM SRL, în schimbul sumei de 709.309,60 de lei, conform contractului de vânzare-cumpărare. Directorul la acea vreme, adică și semnatarul contractului, este nimeni altul decât controversatul Dan Lucian Victor, asupra căruia vom reveni în rândurile de mai jos.

8711592După 2003 – Terenul aferent Palatului Regal din Mamaia se află, la momentul vânzării clădirii, terasei și piscinei, în subordinea Primăriei Constanța. Sabina Cristiana Learciu, actualul director al SC MAMAIA SA ne-a declarat că din momentul privatizării monumentului istoric, compania pe care o conduce nu mai are informații cu privire la soarta terenului respectiv. De altfel, Sabina Cristiana Learciu, pe tot parcursul anchetei, a dat dovadă de o transparență și promptitudine exemplare reprezentând, de altfel, singura instituție care a putut și a acceptat să furnizeze informații detaliate, concrete și clare cu privire la traseul monumentului istoric, înțelegând importanța transparenței decizionale și a furnizării informațiilor de interes public. De la Primăria Constanța așteptăm răspunsuri la întrebările formulate în temeiul Legii 544/2001, cu privire la soarta pe care a avut-o imensul teren aferent Palatului Regal din Mamaia.

2003-2014Timp de 11 ani, Palatul Regal din Mamaia a fost exploatat, clienții clubului s-au distrat până în zori, vară de vară, în curtea regală, proprietarii au încălcat flagrant și în repetate rânduri Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, iar Palatul Regal a fost mistuit de un incendiu devastator, în 2012. După 11 ani, Castelul Reginei Maria este la un pas de prăbușire, situație în care s-a ajuns și din cauza ignoranței instituțiilor care ar fi trebuit să aplice legea și să ia măsuri, ori din cauza lipsei capacității acestora de manageriere a situației și de prevenire a dezastrului. În ultimii ani, conducerea Direcției Județene de Cultură din Constanța a încercat să ia legătura cu proprietarii monumentului istoric și să evalueze pagubele produse în urma incendiului. Fără succes însă, pentru că proprietarii sunt de negăsit. Probabil aceasta este și scuza Ministerului Culturii pentru că nu a luat nici o măsură pentru aplicarea Legii 422/2001. În toată această perioadă, presa locală nu a scris nici un rând despre privatizarea monumentului istoric, dar nici despre starea de degradare avansată în care acesta a ajuns. Incendiul din 2012 a fost trecut în revistă doar de două cotidiene locale sub forma unei știri de două rânduri, fără nici o revenire referitoare la cauzele incendiului sau la impactul acestuia asupra monumentului istoric. Până în momentul publicării acestui articol, Clubul Castel nu a fost deschis publicului în sezonul estival 2014. Acesta se pare însă că este locuit, dovadă fiind hainele întinse la uscat, pe sârmele improvizate în terasele Palatului Regal, muzica răsună în împrejurimi, iar grătarele sfârâie. Evident, fără avizul instituțiilor abilitate.

2014Din momentul în care a fost privatizat, monumentul istoric a fost exploatat continuu fără respectarea Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice din România. Legea a fost încălcată încă din momentul privatizării, dat fiind faptul că, în conformitate cu declarațiile reprezentanților Direcției Județene de Cultură din Constanța, privatizarea s-a făcut fără avizul obligatoriu al Ministerului Culturii! Palatul Regal din Mamaia este monument istoric de categoria A, adică monument istoric de valoare națională și internațională, consemnat în Monitorul Oficial al României și în PUZ-ul stațiunii Mamaia ca „Fosta vilă regală, azi Club Castel”, cu codul LMI CT-II-m-A-02896 și se află sub incidența Legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice. Legea a fost încălcată și ulterior momentului vânzării prin schimbarea fațadei și a interiorului acestuia fără avizul Ministerului Culturii, dar și prin neglijența (sau lipsa de bună-credință) în urma căreia interiorul Palatului din Mamaia a fost incendiat. Structura de rezistență a fost distrusă, iar, în prezent, Palatul Reginei Maria se află la un pas de prăbușire.

1295453208Vantu Sorin Ovidiu, SOV_NN (3)Patronii SC LIGHT SYSTEM și încrengătura cu offshore-ul cipriot RADOWAY LIMITED

Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, firma SC LIGHT SYSTEM SRL a fost înființată în 2003 și are sediul social în localitatea Mamaia, la adresa ”Discoteca și piscina Castel”, județ Constanța. La asociați figurează ca persoană juridică RADOWAY LIMITED (naționalitate cipriotă), cu sediul social în Nicosia (Cipru). Ca persoane fizice asociate figurează Cotruță Marius Constantin (asociat, București) și Camențu Teodor Cezar (administrator, București). În 2011, 2012, 2013 firma nu a avut nici o datorie la stat și a raportat un profit brut de zero lei. Firma nu are cenzor și a avut doar 2 salariați în 2011, pentru ca în 2012 și 2013 să aibă un singur salariat!

RADOWAY LIMITED, offshore cipriot asociat al firmei SC LIGHT SYSTEM SRL, care a cumpărat în 2003 Palatul Regal din Mamaia cu 700.000 de lei, apare acționar și în alte afaceri din zona media: este acționar majoritar la Radio Total și are 56% din acțiunile Expresiv SA (alături de Cornel Nistorescu și FSLI Petrom) care deține licența Gold FM, conform paginademedia.ro și hotnews.ro. Tot RADOWAY LIMITED deține peste 50% din acțiunile Grupului Editorilor și Difuzorilor de Presă (proprietar al rețelei de furnizare a presei Acces Press), alături de offshore-ul cipriot Stonecom Limited. Informația a fost furnizată de Revista Kamikaze după ce Acces Press a interzis furnizarea revistei. Jurnaliștii kmkz.ro au publicat și informația conform căreia Radoway Limited și Stonecom Limited sunt controlate de Sorin Ovidiu Vântu. O amplă anchetă a jurnaliștilor de la Evenimentul Zilei, din 2006 (n.red. – sursa secundară hotnews.ro) a scos la iveală încrengătura prin care Sorin Ovidiu Vântu, prin Radoway Limited, a controlat Realitatea Tv: ”Cumpărătorul (televiziunii Realitatea TV, n.red.) a fost firma Global Video Media SRL, care era controlată atunci de Radoway Limited, o cutie poștală din Cipru. Off-shore-ul cipriot a fost reprezentat în momentul tranzacției de Mircea Solomon, locotenent fidel al lui Vântu și fost director în structura Gelsor, înființată de părintele FNI. Cu toate acestea, Vântu a negat de fiecare dată că s-ar afla în spatele vreunui off-shore cipriot. În mod ciudat, cei 5,55 milioane de dolari pe care Global Video Media SRL (Radoway Ltd. – Cipru) i-a virat în conturile lui Radu Mărgineanu pentru pachetul de 45a din Realitatea provin dintr-o sursă colaterală. Este vorba despre compania Petromservice SA care, pur și simplu, a finanțat Global dând posibilitatea acesteia să cumpere acțiunile râvnite. Când a fost semnat contractul de finanțare, Petromservice era patronată de federația sindicală din Petrom, condusă de Liviu Luca”, notau jurnaliștii evz.ro.

Cine este Dan Lucian Victor, omul care a vândut Castelul Reginei Maria din Mamaia

Controversatul Dan Lucian Victor este un „răsfățat” al presei locale încă din perioada 2003-2009, în care a avut frâiele SC MAMAIA SA. Conform cotidianului local replicaonline.ro, ”SC Mamaia SA îi cere fostului său director (adică lui Dan Lucian Victor, n.red.) daune de 700.000 de euro, după ce un control al ANAF, efectuat după plecarea acestuia din funcţie, a scos la iveală furtul a câtorva zeci de miliarde de lei vechi, din banii statului, jaf desfăşurat de-a lungul anilor exclusiv sub semnătura lui Lucian Victor Dan. Finul afaceristului Bartolomeu Finis a avut grijă ca mai toţi banii societăţii de stat Mamaia SA să ajungă, într-o formă sau alta, fie în clubul de fiţe Bamboo, din Mamaia, al cărui patron era, alături de Giosue Castellano, fie la firmele apropiaţilor săi”. Jurnaliștii de la replicaonline.ro au mai notat: ”Replica a prezentat, în exclusivitate, încă de când Dan era director general la Mamaia SA, incompatibilitatea incredibilă, dar nesancţionată de nimeni: Lucian Victor Dan era, în acelaşi timp, asociat şi administrator al SC Perfect Team Net SRL Bucureşti, firmă care deţine Bamboo, dar şi director general la Mamaia SA, calitate în care îşi închiria singur terenul pentru club, îşi stabilea singur valoarea chiriei etc. ANAF a stabilit, printre multe alte nereguli, că Lucian Victor Dan a utilat clubul Bamboo cu două instalaţii de sonorizare BARCO, cumpărate în numele Mamaia SA, în august 2008 şi în martie 2009, de la SC Point Wors SRL. Jaful a fost cu atât mai scandalos, cu cât Point Works era reprezentată de Daniel Florin Rădulescu, asociat cu Lucian Victor Dan şi Giosue Castellano în societatea care deţine clubul Bamboo. Altfel spus, Dan şi acoliţii săi s-au ales şi cu banii statului, şi cu aparatura SC Mamaia SA”, a mai precizat jurnalistul Cristian Anton într-o anchetă publicată pe 29 februarie 2012, în Replica de Constanța. Conform aceleiași surse, ”Lucian Victor Dan a fost atât de apreciat de şefii săi pentru spolierea Mamaia SA, încât, de la şefia societăţii de stat a fost paraşutat fix director la Regia Autonomă Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat (RA APPS)”. Conform informațiilor publicate pe portaljust.ro, Dan Lucian Victor a pierdut procesul intentat de SC MAMAIA SA.

Ce spune Legea 422/2001 și ce riscă proprietarii

În special pentru cei care nu înțeleg de ce monumentele istorice și respectarea acestora sunt importante, redăm câteva fragmente din Legea 422/2001 privind protejarea acestora, în ideea că vor putea înțelege măcar cum a fost călcată în picioare legea în cazul Palatului Regal din Mamaia, cum autoritățile abilitate nu au luat măsurile care se impuneau și ce pot risca proprietarii.

Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice

ART. 4 (5) Proprietarii, persoane fizice sau juridice de drept privat, care intenționează să vândă monumente istorice, transmit serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii și Cultelor înștiințarea privind intenția de vânzare, însoțit de documentația stabilită prin ordin al ministrului culturii și cultelor.
ART. 6 (1) Paza, întreținerea, conservarea, consolidarea, restaurarea și punerea în valoare prin mijloace adecvate a monumentelor istorice revin, după caz, proprietarilor sau titularilor altor drepturi reale asupra acestora, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
ART. 7 (1) Statul garantează și asigură protejarea monumentelor istorice în condițiile stabilite prin prezenta lege.
(2) Ministerul Culturii și Cultelor este autoritatea administrației publice centrale de specialitate care elaborează strategiile și normele specifice de protejare a monumentelor istorice, urmărește și asigură aplicarea lor.
(3) Autoritățile administrației publice centrale de specialitate, instituțiile de specialitate subordonate acestora și autoritățile administrației publice locale colaborează și răspunde după caz, de activitatea de protejare a monumentelor istorice.
ART. 9 (1) Pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protecție, delimitat, pe baza reperelor topografice, geografice sau urbanistice, în funcție de trama stradală, relief și caracteristicile monumentului istoric, după caz, prin care se asigur, conservarea integrat, și punerea în valoare a monumentului istoric și a cadrului său construit sau natural.
ART. 10 (1) Monumentele istorice sunt protejate indiferent de regimul lor de proprietate sau de starea lor de conservare.
ART. 11 (1) Orice intervenție asupra monumentelor istorice și asupra imobilelor din zona lor de protecție, precum și orice modificare a situației juridice a monumentelor istorice se fac numai în condițiile stabilite prin prezenta lege.
(2) Desființarea, distrugerea parțială, sau totală, profanarea, precum și degradarea monumentelor istorice sunt interzise și se sancționează conform legii.
ART. 23 (1) Intervențiile asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza și cu respectarea avizului emis de către Ministerul Culturii și Cultelor sau, după caz, de către serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii și Cultelor.

Obligațiile și drepturile proprietarilor de monumente istorice

ART. 36 (1) În scopul protejării monumentelor istorice proprietarii și titularii dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale asupra monumentelor istorice sunt obligați:
a) Să întrețină, să folosească și să exploateze imobilul numai cu respectarea prevederilor prezentei legi și a obligației privind folosința monumentului istoric, conform art. 17;
b) Să asigure paza, integritatea și protecția monumentelor istorice, să ia măsuri pentru prevenirea și stingerea incendiilor, să asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare, reparații curente și de întreținere a acestora în condițiile legii;
c) Să înștiințeze de urgență, în scris, direcția pentru cultură, culte și patrimoniu cultural național județean, precum și primarul orașului ori al comunei respective despre orice modificări sau degradări în starea fizică, a monumentelor istorice deținute și aflate în teritoriul unității administrativ-teritoriale;
(4) Cu privire la înstrăinarea, închirierea sau concesionarea imobilelor monumente istorice proprietarii acestora au următoarele obligații:
a) Să înștiințeze în scris direcția pentru cultură, culte și patrimoniu cultural național, județean, despre intenția de a înstrăina monumentul istoric, în vederea exercitării dreptului de preemțiune al statului sau, după caz, al unității administrativ-teritoriale, în condițiile prezentei legi;
c) Să înștiințeze în scris direcția pentru cultură, culte și patrimoniu cultural național, județean, despre schimbarea proprietarului sau a administratorului în termen de 15 zile de la data încheierii contractelor, potrivit legii, și să transmită acesteia o copie de pe acte.

Atribuțiile autorităților administrației publice locale

ART. 45 (1) În vederea protejării monumentelor istorice și a respectării prevederilor legale în acest domeniu autoritățile administrației publice locale au următoarele atribuții:
a) Cooperează cu organismele de specialitate și cu instituțiile publice cu responsabilități în domeniul protejării monumentelor istorice și asigură punerea în aplicare și respectarea deciziilor acestora;
b) Asigură protejarea monumentelor istorice clasate, aflate în domeniul public sau privat al municipiului, respectiv orașului sau comunei, precum și a celor abandonate sau aflate în litigiu, alocând resurse financiare în acest scop;
ART. 53 Încălcarea dispozițiilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea civilă, administrativă, materială, disciplinară, contravențional, sau penal.
ART. 54
(1) Desființarea neautorizată, distrugerea parțială sau totală, exproprierea fără avizul Ministerului Culturii și Cultelor, degradarea, precum și profanarea monumentelor istorice constituie infracțiuni și se sancționează conform legii.
(2) În toate cazurile prevăzute la alin. (1) făptuitorul este obligat la recuperarea materialului degradat și la reconstituirea monumentului sau a părților de monument lezat, conform avizelor prevăzute de prezenta lege.

Sursa: www.info-sud-est.ro

spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img