Europarlamentarul PSD la final de mandat, Gabriela Zoană, propune pe blogul său 7 idei pentru redresarea partidului după scorul nemulțumitor de la europarlamentare.

IDEILE GABRIELEI ZOANĂ:

1. Înțelegerea comportamentului, nevoilor și dorințelor generației Millennials

Pe viitor, una dintre prioritățile Partidul Social Democrat ar trebui să fie clădirea unei relaţii mai strânse cu generația Millennials. Această generație a fost crescută în ideea că opinia lor contează. Pentru tineri, independența financiară și luarea deciziilor sunt definitorii pentru dobândirea fericirii. Căsătoria sau achiziționarea unei case reprezentau o stare de deplină dezvoltare pentru generația părinților noștri pe vremea când aceștia erau tineri. Vremurile s-au schimbat! Nu pare că spun nimic nou, însă rezultatul votului demonstrează că nu prea s-a înțeles această stare de noutate a societății.

Tinerii, înainte de a deveni doctori, ingineri, profesori sau avocaţi, sunt oameni preocupaţi de progresul societăţii, care vor să își facă vocea auzită. Adolescenții verifică orice informație în online, fără să conteze întotdeauna dacă sursa este una sigură sau nu. De multe ori, această atitudine îi poate face nerăbdători față de cursul firesc al progresului.

Conform Institutului Român pentru Evaluare și Strategie, 42% dintre votanții PSD au peste 65 de ani, 28% au între 51 și 65 de ani, 17% între 36 și 50 de ani, iar 13% sunt tineri. După cum s-a putut observa și la recentele alegeri, procentul tinerilor care au votat PSD este scăzut, însă pe viitor această situație trebuie redresată. În acest sens, PSD-ul ar trebui să analizeze atent care sunt cu adevărat nevoile, dorințele și aspirațiile spre care tinerii tind și să fie alături de ei, recunoscându-le adevărata valoare și adevăratul potențial pe care îl dețin. Toate aceste lucruri ar putea fi realizate printr-o comunicare eficientă care să li se adreseze direct. Dar pentru asta trebuie să se înțeleagă că politicile pentru tineri se fac cu tineri, pentru că atunci când seniorii decid ce le-ar trebui tinerilor, răspunsul celor care nu se fac auziți va răsuna la vot.

2. Comunicare mai bună în străinătate

Aici nu mă refer doar la comunicarea cu Diaspora, deși această comunicare ar fi lămurit extrem de multe lucruri care românilor din Diaspora încă le sunt neclare. În România, există Ministerul Românilor de Pretutindeni, minister care se ocupă exclusiv de relația cu Diaspora. Neînțelegerea anumitor aspecte în ceea ce privește modalitatea în care este guvernată țara favorizează votul emoțional. Radiografia eficienției activității acestui minister în guvernarea noastră o vedem când analizam dacă Diaspora a votat sau nu PSD.

Mă refer aici însă și la comunicarea cu oficialii străini, cu instituțiile europene și cu reprezentanții instituțiilor europene. O comunicare mai bună în această direcție ar fi evitat conflictele politice care au dăunat imaginii partidului, în țară și în străinătate.

Trebuie să avem grijă mai mult la comunicarea cu partenerii străini, atât cei din Uniunea Europeană, cât și la cei de peste Ocean. Dacă PSD continuă comunicarea cu partenerii străini prin aceiași oameni și cu aceleași metode, rezultatele nu pot să fie decât cele de până acum. Eu cred că experiența trebuie combinată cu entuziasmul și tenacitatea celor cu experiență mai puțină, însă mai adaptați evoluției societății și politicii mondiale.

3. Măsuri în cazul organizațiilor care nu performează

Dacă vom continua ca, an de an, anumite organizații locale să obțină procente mult sub media națională a partidului și să fie scuzate, trecute cu vederea în vremea bilanțurilor, iar lipsa de performanță să fie recompensantă cu poziții cheie în arcul guvernamental sau cu locuri eligibile pe listele naționale de candidați, organizațiile performante vor continua să se simtă neîndreptățite și își vor pierde interesul de a obține rezultate bune pentru partid. În timp ce organizațiile cu rezultate slabe vor fi încurajate să obțină rezultate și mai slabe doar pentru că ,,se poate și așa”.

PSD Argeș, organizația din care fac parte și care m-a susținut, a câștigat alegerile în județ. A obținut un procent de peste 30%. Ne-am mobilizat, am discutat cu cetățenii, am muncit. Nu a fost suficient în contextul votului emoțional masiv al electoratului. Procentul obținut de către organizația noastră s-a pierdut între atâtea eșecuri locale.

Diferența între procentele partidului în două județe o face în mare parte gradul de mobilizare a membrilor de partid. O face modul în care se comunică cetățenilor măsurile bune luate în  timpul guvernării. O face atitudinea față de electorat.

4. Mobilizarea mai eficientă în teritoriu atunci cand tipul de alegeri nu reprezinta o miza personala

Din păcate, în anumite organizații, unii lideri au privit cu superficialitate aceste alegeri europarlamentare. Cu siguranță, dacă ar fi fost un context diferit, de exemplu, ar fi fost vorba despre alegerile locale, atunci când votul electoratului ar fi desemnat viitorii edili și nu viitorii europarlamentari, cu siguranță aceștia s-ar fi implicat mult mai mult și mobilizarea ar fi fost diferită.

Desigur, ce se întâmplă la Bruxelles pare mult mai neimportant decât ce se întâmplă în propria localitate, însă realitatea este că, de ceea ce se întâmplă la Bruxelles depinde viitorul întregii națiuni, de la sate sau orașe.

Mai mult, aceste alegeri au poziționat electoratul înaintea alegerilor parlamentare și locale, fără să mai vorbim de alegerile prezidențiale. Din punctul meu de vedere, fără o mobilizare exemplară la viitoarele alegeri, indiferent de natura alegerilor, nu le vom putea câștiga.

5. Identificarea electoratului către care se comunică

Deși campania electorala PSD a fost construită pe un dialog decent, pozitiv, au existat anumite puncte care, pe viitor, ar putea fi îmbunătățite în ceea ce privește partea de comunicare. Un exemplu: Partidul Social Democrat se mândrește cu creșterea salariilor, măsuri excelente care au redresat agricultura românească, au dus la creșterea nivelului de trai etc.; totuși, anumite mesaje privind reușita acestor măsuri nu au fost recepționate de către români așa cum ar fi trebuit.

De ce s-a întâmplat acest lucru?

Poate pentru că strategia de comunicare a PSD nu a țintit persoanele care au contat cu adevărat la acest scrutin, prin urmare mesajul politic nu a ajuns la alegători, în special la cei tineri și la cei din diaspora. Mai mult, a comunica mai bine cu electoratul nu înseamnă a comunica mai bine doar în timpul campaniei electorale, ci a comunica bine mereu. Și consider că este la fel de important cine și cum comunică, drept urmare diversificarea paletei de comunicatori ar putea fi o soluție bună. Ceea ce am observat în această campanie și, din păcate, m-a dezamăgit a fost refuzul unor persoane care aveau autoritatea prin natura funcției să comunice, însă au refuzat categoric expunerea (cu toate acestea sunt în continuare promovate). Cum se spune în popor ,,la placinte înainte, la razboi înapoi”. A crede că măsurile bune nu au nevoie de o comunicare bună este o greșeală. A crește salariile sau a sprijini tinerii fără să comunici avantajele acestor acțiuni este o greșeală pe care au taxat-o la vot exact cei cărora le-au fost crescute salariile și cei care au fost sprijiniți.

6. Problemele de imagine trebuie tratate cu seriozitate

PSD nu poate funcționa corespunzător ca un partid politic majoritar, decât dacă se bucură de încredere și susținere din partea alegătorilor. Așadar, scopul este ca partidul să fie perceput în mod corect, ca o organizație politică viabilă, de încredere, care știe cum să gestioneze resursele și problemele societății, care inspiră siguranță și asigură securitate națională.

Orice problemă de imagine trebuie tratată imediat, cu folosirea mai multor categorii de  resurse, în cel mai drastic mod. În orice democratie sănătoasă, disciplina este unul dintre ingredientele de bază ale succesului.

7. Acordarea unei atenții mult mai mari mediului online

Făcând trimitere la ceea ce am amintit anterior despre generația Millennials, o generație care trăiește în universal digital și care va reuși să provoace schimbări sociale, consider că una dintre cele mai importante direcții pe care PSD ar trebui să le vizeze este strâns legată de sfera online-ului.

În societatea actuală, mediul online a înflorit într-un mod spectaculos. Succesul în alegeri al oricărui actor politic depinde foarte mult de strategiile de imagine şi de conţinut utilizate în online pentru perioada electorală. Mai mult decât atât, campaniile de comunicare în cadrul rețelelor sociale ( Facebook, You Tube, Instragram etc.) reprezintă un avantaj deosebit pentru a testa opinia publică sau pentru a introduce anumite teme de dezbatere. Tocmai de aceea, acestea ar trebui valorificate mai mult pentru că permite interacțiunea cu toți consumatorii virtuali, comunicarea fiind considerată adeseori la fel de autentică ca  cea directă. Astfel, din punctul meu de vedere, modul de comunicare în mediul online nu trebuie să mai fie atât de rigid, ci mai degrabă calibrat pe publicul țintă.

În loc de concluzie

Alegerile europarlamentare au trecut, dar lecția pe care ne-a oferit-o electoratul nu trebuie uitată. Încă sunt învățăminte care trebuie trase, încă sunt lucruri care nu se spun direct.

SCRIE-NE

Nu suntem acum aici. Dar ne poți scrie.

Se trimit datele

©2019 @ optimizare SEO realizata de www.VasPavITConsulting.ro

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?