COMENTARIU DEUTSCHE WELLE de Kay-Alexander Scholz

Să fie oare meritul noului “Minister pentru patrie”? Politicienii germani își schimbă atitudinea față de zonele rurale. Este un semn bun fie și numai că se discută despre zonele defavorizate.

Sat german părăsit din Mecklenburg-Pomerania Anterioară

Sat german părăsit din Mecklenburg-Pomerania Anterioară

Critică constructivă, rapid acceptată. Respect! “Au învăţat lecţia!” am putea declara recunoscători la adresa premierilor landurilor federale din estul Germaniei. Ce s-a întâmplat?

Reint Gropp, de la renumitul institut de cercetări econimice Leibniz, recomandă să se pună capăt menţinerii artificiale a locurilor de muncă în aceste zone răsăritene. Nu aduce nimic şi mai e şi costisitor. Așadar, să lăsăm satele să dispară și să fie susţinute doar metropolele. La 30 de ani de la reunificarea Germaniei, în aceste regiuni productivitatea e încă extrem de scăzută.

Ceea ce propune Gropp este “economic greșit și politic inacceptabil”, apreciază reprezentantul guvernului german pentru landurile răsăritene, Christian Hirte, în replică la criticile transpartinice venite din partea administraţiei de stat.

Chiar are dreptate! Pentru că retragerea statului din aceste zone i-ar face și pe cetățeni să întoarcă spatele statului. Ceea ce este toxic pentru democrație, amplifică lehamitea faţă de politică și conferă tot mai mult teren unor partide precum AfD.

Multe greșeli

Dar laudele au și un revers. În fond, Gropp susține o fatală logică tehnocrată, aplicată multă vreme de criticii săi de astăzi.

E nevoie de exemple?

Kay-Alexander Scholz

Kay-Alexander Scholz

În landul federal Saxonia, adminstrațiile locale sunt tot mai mult private de putere prin intervenția guvernelor de land. Bugetele locale au scăzut în paralel cu creșterea dependenței de finanțări publice. În Saxonia-Anhaltină, satele au fost unificate până când n-au rămas decât orașe, din punct de vedere numeric. Alt exemplu: Mecklenburg-Pomerania Anterioară. Aici circumscripțiile locale sunt atât de extinse încât fiecare drum către sediul adminstrației locale se transformă într-o adevărată excursie pentru pensionarii fără automobil propriu.

Dar, în comparație cu alte state, adevărata putere economică a Germaniei nu rezidă în cele patru metropole cu peste un milion de locuitori, ci mai ales în numeroasele localități mici și mijlocii și, nu în ultimul rând, în regiunile de provincie. De secole, situația se prezintă astfel. Vestea cea bună este că, dacă nu se schimbă prea multe, atunci Germania este bine pregătită pentru noile provocări ale globalizării din secolul XXI. Aha!

Politic impus

Să sperăm că politicienii nu vor uita din nou că în Constituție sunt garantate condiții egale de viață pentru toți cetățenii. Probabil că unii experți sunt tentați să susțină altceva, urmărind anumite interese, de genul economiei imobiliare din zonele urbane.

Din fericire însă, se remarcă și la nivel ştiinţific o schimbare de perspectivă. În acest moment se vorbește tot mai mult despre “periferizare”. Ceea ce amintește de “deteriorarea șanselor egale la aprovizionare și participare”, impusă cândva de politicieni. În fond, satele muribunde nu sunt incluse în legile naturii. Să privim spre alte state europene, precum Polonia, Grecia sau Austria, unde spațiile rurale sunt mult mai puțin dependente.

Politicienii de la “Ministerul pentru patrie” trebuie să discute mai intens, sincer și transparent despre propriul rol precum și despre alternative.

SCRIE-NE

Nu suntem acum aici. Dar ne poți scrie.

Se trimit datele

©2019 @ optimizare SEO realizata de www.VasPavITConsulting.ro

Log in with your credentials

Ați uitat datele dvs.?