spot_img
5.4 C
București
vineri, aprilie 19, 2024
AcasăAnalizeȘi podurile din Germania sunt praf

Și podurile din Germania sunt praf

-

Prăbușirea podului de autostradă din Genova, soldat cu numeroși morți, între care și un cetățean român, a deschis o discuție aprinsă pe tema stării podurilor din Germania. Ar fi posibil și aici o catastrofă similară?, se întreaba Deutsche Welle.

Rezultatul verificărilor efectuate la podurile din Germania, în 2014, a fost catastrofal. Dintr-un număr de 30 de poduri examinate de experții Atomobil Clubului German, ADAC, 7 au fost apreciate ca fiind în stare extrem de proastă. Doar patru poduri au fost considerate a fi în stare cu adevărat bună. 19 poduri au primit calificativul „suficient”. Cele mai proaste note le-au primit podurile din Lübeck și Schwerin. În 2016, un pod de autostradă din apropiere de Werneck, în Bavaria, la care se efectuau lucrări, s-a prăbușit parțial. 14 persoane au fost rănite, iar un muncitor și-a pierdut viața. O schelă de protecție nu a rezistat la greutatea podului.

Nu e așadar deloc de mirare că mulți germani se întreabă acum dacă incidentul petrecut la Genova nu ar fi posibil și la ei acasă.

- Advertisement -

„Așa ceva nu se poate întâmpla în Germania”, spune cu convingere inginerul Balthasar Novak, membru în diferite foruri europene responsabile cu respectarea standardelor de securitate la poduri. De ce? Pentru că există căi foarte bune de depistare a stadiului construcției. În Germania există o normă specială pentru securitatea podurilor: DIN 1076. Astfel, podurile sunt verificate de fiecare dată de către două persoane. Eventualele probleme care se constată în urma acestor verificări sunt catalogate pentru a se stabili apoi o notă privind stadiul construcției.

Deutschland Autobahnbrücke A1 Leverkusen

Podul peste Rin pe autostrada A1 de la Leverkusen

Un sistem bine pus la punct

Odată la șase ani podurile din Germania sunt verificate cu mare atenție. Odată la trei ani are loc o verificare mai simplă, la care se mai adaugă și controale care se efectuează anual de către responsabilii pentru străzi și autostrăzi. Și din șase în șase luni podurile sunt luate în vizor de către experți pentru a se constata dacă există deteriorări vizibile. Aceasta este procedura – cel puțin teoretic. Practica arată uneori altfel. Există administrații locale care nu respectă aceste norme, aflăm de la Heinrich Bökamp, președintele Camerei de Construcții din Renania de Nord-Vestfalia. „Pentru că nu există o lege ca atare în vigoare, ci doar o recomandare privind verificarea periodică a podurilor”, explică Bökamp.

- Advertisement -

Camioanele grele nu au voie să circule pe anumite poduri, cum este cel peste Rin din apropiere de Leverkusen, pe autostrada A1, sau au acces limitat, în funcție de greutate și viteză. Camioanele sunt de fapt cele care deteriorează starea podurilor, atrage atenția inginerul german. Vibrațiile cărora le sunt supuse podurile le deteriorează considerabil mai ales atunci când există deja fisuri.

A fost subestimată starea străzilor

Și oficiul federal responsabil pentru starea străzilor din Germania, BAST, se arată îngrijorat. Experții BAST au examinat toate cele aproximativ 40.000 de poduri de pe șoselele din Germania, constatând că peste 5.000 se află într-o situație proastă sau chiar foarte proastă. Dintre acestea, 9 poduri au primit calificative catastrofale – de pildă podul Duisburg-Neuenkamp de peste Rin, pe autostrada foarte circulată A 40. Aproximativ 100.000 de mașini din toată Europa circulă zilnic pe acest segment. Abia pentru 2026 este programată o nouă construcție.

Podurile germane sunt vechi, în majoritate de 30 de ani sau chiar mai mult. În ultimii opt ani au fost nou construite doar 6 procente din totalul de poduri de autostradă. Aceste poduri, fiind mai noi, nu trebuie verificate încă atât de des. O problemă uriașă o reprezintă camioanele de mare tonaj, al căror număr a crescut cu mai multe sute de procente în ultimii 25 de ani. O evoluție care n-a putut fi anticipată, subliniază Novak.

E datoria ministrului de resort

Andreas Scheuer Bundesverkehrsminister

Ministrul Transporturilor, Andreas Scheuer

Ministrul Transporturilor, Andreas Scheuer, trebuie acum să găsească soluții. Predecesorul său, Alexander Dobrindt, elaborase un „program special dedicat modernizării podurilor”. În vederea îmbunătățirii infrastructurii, pe care a calificat-o drept „sistemul nervos al țării”, Dobrindt a pus la dispoziție în 2015, pe o durată de patru ani, fonduri în valoare de 1,5 miliarde de euro. Dar acesta nu poate fi decât un început, căci podurile vor avea tot mai mult de suportat, pe viitor, povara camioanelor de mare tonaj. Nu mai puțin de 3 milioane de camioane se află în Germania în circulație, tendința fiind în creștere. La acestea se adaugă cele din alte regiuni europene care traversează constant Republica Federală.

„Multă vreme nu a fost luată în serios nevoia de reparare a podurilor, cu argumentul că nu se va întâmpla sigur nimic”, avertizează Bökamp. „Ministrul Transporturilor, Scheuer, va trebui să facă presiuni, ca starea podurilor să fie verificată și va trebui totodată să le amintească administrațillor locale care le sunt responsabilitățile.”

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img
spot_img
- Advertisment -spot_img
spot_img